Heb je als student meer last van stress en wat kun je eraan doen?

1
1582
stress studenten

Een derde, de helft of zelfs driekwart van de studenten heeft zoveel last van stress dat ze een verhoogde kans lopen op een burn-out. Misschien heb je de nieuwsberichten die dat beweren wel voorbij zien komen. Waar komen die cijfers vandaan? Kloppen ze wel? Wat is stress precies? En hoe kun je het eenvoudig verminderen?

Waarom stress best nuttig kan zijn

Stress is een oeroud concept dat als het ware ingebakken zit in je lichaam. Wanneer je doelen worden bedreigd, helpt het je om in actie te komen. Vechten of vluchten simpel gezegd. Maar bij een te hoge dosis stress kun je ook ‘bevriezen’. Dit zie je bijvoorbeeld gebeuren bij studenten met grote faalangst. Die stress hoeft niet per se negatief te zijn. Bij sommige studenten helpt het om eindelijk te gaan leren voor hun tentamen. De ‘vechtreactie’ zorgt er zelfs voor dat ze beter presteren.Wat zorgt voor stress bij studenten?

Aan verklaringen voor stress bij studenten geen gebrek. De een noemt de hoge werkdruk, de ander financiële onzekerheid. Maar ook slechte eetgewoontes van studenten, bijvoorbeeld wanneer ze net uit huis zijn gegaan, kunnen bijdragen aan bovenmatige stresslevels.

‘Driekwart van de studenten oververmoeid’

Het is alleen moeilijk om dat allemaal met zekerheid te zeggen. De recente cijfers over het aantal gestresste en oververmoeide studenten blijken namelijk afkomstig van een LSVb-panel waar slechts 6% van de deelnemers reageerden. De factcheckers bij de Volkskrant verklaarden daarom eerder dat de cijfers nou niet echt representatief zijn.

Hoe je zelf je stress vermindert

Of nou een kwart of de helft van de studenten last heeft van stress, het is sowieso vervelend wanneer je er zelf mee te maken krijgt.

Daarom drie slimme tips om je stress wat te verminderen:

#1 Ruim op
Het cliché is waar. Een opgeruimde kamer zorgt ook voor een opgeruimd hoofd. Ook de fysieke bezigheid van het opruimen zorgt ervoor dat je zaken even op een rijtje kunt zetten.

#2 Stop met multitasken
Deze heb je ongetwijfeld al eens eerder gehoord. Toch is het goed om je er nog eens aan te herinneren dat multitasken er niet alleen voor zorgt dat je minder efficiënt werkt, je raakt er ook gestresster door.

#3 Plan niet te veel
Je hoeft niet naar elke gelegenheid te gaan waar je voor wordt uitgenodigd. Zeg wat vaker nee, dan kun je later altijd nog besluiten om te gaan. Wat rust in je agenda zorgt automatisch voor rust in je hoofd.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here