Tips om goed te blijven studeren in tijden van Corona

0

Hoe kun je goed blijven studeren in deze bizarre en onwerkelijke periode? Hoe ga je om met de onzekerheid? Hoe plan je jouw tijd in nu er een veel grotere vrijheid is? Hoe blijf je mentaal gezond? Wij geven je een aantal tips en wensen je veel succes toe komende tijd!

Hou routine in het studeren

Net zoals je tijd maakt om naar colleges te gaan, is het cruciaal dat je de nodige tijd vrijmaakt om online les te volgen of te studeren. Je moet de lessen voorbereiden en actief verwerken. Maar hiervoor een goede planning en hou je eraan, dat is cruciaal. Lees hieronder onze tips.

Tips voor het managen van je studie

  • Leg je doelen vast en noteer de key words desnoods op een papiertje in het zicht.
  • Maak een planning en structureer zo je week.
  • Houd een vast ritme aan: sta elke dag op hetzelfde uur op en ga op hetzelfde uur slapen.
  • Streef efficiëntie na: werk intensief en ontspan intens erna. Goede pauzes zijn belangrijk.
  • Maak to do lijstjes en vink deze af.
  • Stel niets uit. Het ideale moment komt nooit. Start en houd minstens 20 minuten vol.
  • Zorg voor een studieruimte die rust uitstraalt. Ruim je bureau of tafel elke dag op en hou het schoon.
  • Als je slaapt waar je studeert, let er dan op dat je beide dingen niet door elkaar haalt.
  • Garandeer je eigen rust door je smartphone/laptop af en toe helemaal af te zetten. Roep eventueel de hulp in van een time management app.
  • ​​​​​​Zorg, wanneer mogelijk, voor een goede IT-uitrusting. Een goed werkende pc of laptop, een fijne hoofdtelefoon en een stabiele internetverbinding zijn vooral nu erg prettig.
  • Loop je toch vast? Je kan altijd telefonisch of per mail contact opnemen met je studieloopbaanbegeleider.

Mentaal gezond blijven

In deze tijd is het extra belangrijk om mentaal gezond te blijven. Blijf eenzaamheid de baas en hou, op afstand, contact met studiegenoten, vrienden en familie. Bel of videochat met elkaar en vraag regelmatig hoe het met ze gaat.

Belangrijk is ook om kalm te blijven en de situatie te aanvaarden. Wat psychologen aanraden is om op zoek te gaan naar structuur en voorspelbaarheid in alles wat je doet. Waar heb je zelf nog grip op en hoe kan je je aanpassen aan de coronacrisis?

Om je stresshormonen te reguleren is het goed om te bewegen. Vooral rustig wandelen, bijvoorbeeld in een rustig bos, zou nu een goede optie zijn!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here