Studenten logo.

3 leestijd

Het werken bij een callcenter als student: is het de moeite waard?

door Patrick Werkman • Updated Apr 11, 2023

Als je nog studeert en op zoek bent naar een veelzijdige bijbaan, dan kan het callcenter misschien wel een optie voor je zijn. Vaak wordt er gedacht dat een baan bij het callcenter vooral heel eentonig werk is, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Ben je benieuwd hoe het is om bij een callcenter te werken? En is dit echt de moeite waard? Je lees het in dit artikel.

Wat doe je precies bij een callcenter?

Een callcenter is een bedrijf of een bepaalde afdeling van het bedrijf waarbij het klantcontact centraal staat. Als callcenter medewerker word je dan ook specifiek opgeleid om telefonisch contact te hebben met klanten. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen inbound en outbound gesprekken. Inbound betekent dat je als medewerker inkomende telefoontjes afhandelt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een vraag krijgt van een klant en deze afhandelt. Als je outbound belt, dan bel je zelf de klanten. Het kan namelijk zo zijn dat je een bepaald product wilt verkopen.

Wat zijn de voordelen van werken bij een callcenter?

Wat maakt een baan bij het callcenter de moeite waard? Er zijn verschillende redenen waarom een functie als callcenter medewerker ideaal is voor jou als student.

Flexibele werktijden

Veel banen bij een callcenter beschikken over flexibele werktijden. Het kan namelijk zo zijn dat je wordt ingedeeld voor een ochtenddienst of juist voor een avonddienst. In overleg met de organisatie kun je deze baan dan ook precies afstemmen op je studie.

Communicatievaardigheden ontwikkelen

Als callcenter medewerker is het van belang dat je een luisterend oor biedt en de klant helpt waar nodig is. Het kan soms zelfs zo zijn dat je te maken krijgt met een lastig gesprek. Zeker in het begin kan dit een uitdaging zijn, maar het zorgt er ook voor dat jouw communicatievaardigheden zich ontwikkelen.

Geen gesprek is hetzelfde

Iedereen is anders en dit zorgt natuurlijk ook voor allerlei soorten gesprekken. Bij ieder telefoontje kun je iets anders verwachten en dit maakt het werk uitdagend.

Thuiswerken

Bij bepaalde organisaties kan het zo zijn dat je (deels) thuis kunt werken. Hierdoor hoef je niet ver te reizen en kun je heerlijk vanuit jouw eigen kamer een paar uurtjes werken. Dit is ideaal als je weinig tijd hebt, omdat je bijvoorbeeld nog moet studeren.

Past een baan bij een callcenter bij je?

Is een baan bij het callcenter iets voor jou? Er zijn een aantal vaardigheden waarover jij dient te beschikken als je als callcenter medewerker aan de slag wilt. Denk hierbij aan:

  • Klantvriendelijkheid
  • Over een positieve houding beschikken
  • Stressbestendig
  • Actief kunnen luisteren

Zijn dit vaardigheden waar jij over beschikt? Dan is een baan als callcenter medewerker zeker het proberen waard.

Wil jij die leuke bijbaan?

Ben jij er klaar voor om te starten bij die leuke bijbaan? Schrijf je dan vandaag in.

Inschrijven

Wil jij die leuke bijbaan?

Ben jij er klaar voor om te starten bij die leuke bijbaan? Schrijf je dan vandaag in.

Inschrijven

Bijbanen voor studenten op iedere leeftijd

Studenten vacatures